مینیاتور و نگارگری و تذهیب و تشعیر و گل و مرغ

مینیاتور و نگارگری و تذهیب و تشعیر و گل و مرغ

مینیاتور و نگارگری و تذهیب و تشعیر و گل و مرغ

مینیاتور و نگارگری و تذهیب و تشعیر و گل و مرغ

  • ۰
  • ۰

نگاهی بر نقش گل و مرغ در نگارگری ایران


نگاهی بر نقش گل و مرغ در نگارگری ایران

نقش گل و مرغ همان آشناترین سبک در نگارگری ایرانی است که همه ما آن را می شناسیم و همانطور که از نامش برمی آید از دو عنصر شاخص گُل و مرغ تشکیل شده است.گل و مرغ نماد موهبت الهی و تجلی ظریف و لطیف آفریدگار است.

نگاهی بر نقش گل و مرغ در نگارگری ایران

نقاشی گل و مرغ، اصطلاحی برای توصیف نوعی از نقاشی قدیم ایرانی است که دارای موضوع گل، برگ، پرندگانی مانند بلبل و گاه پروانه بود.

در این طرحها گل و مرغ همچون عاشق و معشوق در مناظره عاشقانه هستند، در اینجا مرغ عاشق است و گل، معشوق. در ادبیات فارسی بارها به این مناظرات عاشقانه اشاره شده است، همچون غزلی از خواجه حافظ شیرازی که می فرمایند:

فکر بلبل همه آن است که گل شد یارش     گل در اندیشه که چون عشوه کند در کارش

گفتگوی عاشقانه گل و مرغ به تسبیح گویی خداوند و ذکر حق نیز تشبیه می شود. در نگارگری گل و مرغ ایجاد هارمونی بین عناصر نقاشی بسیار ظریف است. لازم نیست پرنده نیز حتما در اثر ترسیم شود، اما در صورت حضور به حالت انتظاری صبورانه برای شکوفایی گل و عشقبازی با  اواست.

  نگاهی بر نقش گل و مرغ در نگارگری ایران

پرنده گاه با اوج گیری و حالت سرمستی، خود را از عالم ماده جدا کرده و حالت صعود به سوی عالم غیر مادی دارد. رنگ آمیزی نقش های گل و مرغ و به طور کلی نگارگری ایرانی واقع گرا نیست و نقاش در انتخاب رنگ هایش کمابیش آزاد است. عناصر این نقاشی از طبیعت الهام گرفته و عناصری همچون گل ها، درختان، انواع پرندگان مثل بلبل، طاووس و گاه همراه با حشراتی در کنار این عناصر مثل. پروانه دیده میشود. از این نقاشی جهت تزئین صنایع متعدد استفاده میشد، مثل جلد کتاب، قاب آیینه، قلمدان، جعبه جواهرات، منسوجات و کاشی نگاری.

  نگاهی بر نقش گل و مرغ در نگارگری ایران

پیشینه هنر گل و مرغ(همنشینی گل با پرنده)

تاریخچه دقیق این رشته هنری مشخص نیست؛ اما گزیده و بخشی از گل یا پرنده به صورت جداگانه یا مختلط (در کنار یکدیگر قرار گرفتن گل و پرنده) بر روی نقاشی های بر جای مانده بر روی سفالینه های ایران باستان، دیوار نگاره های دوره ساسانیان و برخی از ظروف دیده می شود که هنرمندان ایرانی از آن الگو ها، آرایه ها و نقوش، در آثارشان بهره گرفته اند.

 نگاهی بر نقش گل و مرغ در نگارگری ایران

به گواهی اسناد تاریخ هنر ایران، استفاده از نقش ها و نگاره های گیاهی در ایران زمین قدمتی هم سنگ با نخستین آثار دست ساز صنایع دستی مردمان این دیار دارد. از هزاره های پیش از تاریخ، سطوح سفالینه ها بستر و جایگاه مناسبی برای ترسیم نگاره ها و آرایه های گیاهی بوده و این نقش ها، به مثابه عناصر ناب طبیعی همچون کوه، دریا، خورشید و... دست مایه کار سفالگران قرار گرفته است.

 نگاهی بر نقش گل و مرغ در نگارگری ایران

شکل گیری "گل و مرغ" رایج و مرسوم امروزی از دوره صفویه صورت گرفته و تغییر و تحولات و ترکیبات آن، بعدها به وجود آمده است. نخستین آثاری که میتوان آن ها را نطفه گل و مرغ دانست به وسیله ی نقاشان تک ورقی و چند دهه پس از آزاد شدن نقاشان از دستورهای کارفرما در سال های آغاز قرن 11 ه ق در هنر ایرانی ظاهر شدند. تا پیش از آن دورنمایه آثار ایرانی بیشتر صحنه های داستانی از یک کتاب حماسی یا عشقی یا تاریخی بود.در مورد تاریخ پیدایش آثار گل و مرغ باید ذکر کرد که پس از رانده شدن از دربار شاه طهماسب در قرن 10 ه ق تولید نقاشی ها به صورت آزاد و فارغ از سفارشات دربار رونق گرفت. در میان هنرمندان این دوره رضا عباسی توانست نخستین بار پرنده کوچکی را از زمینه آثار نقاشی بیرون آورده و به مضمون اصلی نقاشی تبدیل کند. وی پرندگانی را تصویر می کرد که در محیط زندگی او در دسترس و دید او قرار داشته و بومی باغ های اصفهان بودند. این موضوع یعنی نقاشی گل و مرغ با دیدگاهی طبیعت گرایانه ایجاد می شود و در ابتدا پرنده ای بر درخچه یا گیاهی ظاهر می شود.

 نگاهی بر نقش گل و مرغ در نگارگری ایران

در رابطه با این موضوع که گل و مرغ برای اولین بار است که در نقاشی ایرانی به صورت یک موضوع مستقل ظاهر می شود باید گفت:

گل ها و پرنده ها از قرن 9 در نقاشی ایرانی وجود دارند اما گل ها و پرنده های مستقل از قرن 11 هجری قمری به بعد به فراوانی نقاشی می شوند و به صورت (تک نقاشی) بر صفحات مرقعات می نشینند.در آثار امروزی، نگاهی به طرح مرغان نمادین که آراسته به رموز عرفانی و عاشقانه هستند و با انواع سنتی گل ایرانی همراه شده اند، ما را به این نتیجه می رساند که می توان در پرتو آموزه ها و آرمان های ایرانی به فضاهای نوینی دست یافت، ذوق و احساس لطیف هنرمندان پیشین این دیار را جاودانه ساخت ، و از خلق آثاری که با روح معنوی هنر ایرانی پیوند ندارد یا الگوبرداری چیره دستانه ای از آثار سنتی نیست، پرهیز کرد.

 نگاهی بر نقش گل و مرغ در نگارگری ایران

منابع:

  •        ماچیانی، حسینعلی. (1381). مرغان تسبیح گوی. تهران: کلهر.
  •        بنیون، لورنس و دیگران. (1367). سیر تاریخ نقاشی ایران. تهران: امیرکبیر.
  •        http://darnia.ir

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی